وی اظهار کرده بود:"برخی مدیریت را «چمنی» می بینند که باید با چمن زن همه چمن ها را یکسان کنند، اما این عدالت نیست؛عدالت این است که اگر فردی توانایی دارد، فضا را برای اثرگذاری او ایجاد کنیم.
کدام متر و میعار؟
عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت در خصوص این اظهارات وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه دیده بان همیشه موافق فعالیت مدارس سمپاد بوده و هست،اما این اظهارات هیچ ارتباطی با موافقت ما با این مدارس ندارد و احتمال دارد آقای وزیر تحت تأثیر افلاطون ازعدالت این سخنان را بر زبان آورده باشد، می گوید:دراینجا ما با یک جامعه بالای ۸۰ میلیونی طرف هستیم و هیچ متر و معیاری وجود ندارد که بتواند افراد با استعداد را به طور کامل از افرادی که استعداد متوسط دارند جدا کند.
هامون سبطی در گفت و گو با قدس آنلاین با تأکید بر اینکه درمسائل اجتماعی اینگونه نشان دارکردن انسان ها و بویژه کودکان بسیار خطرناک است و نادانسته ما را می تواند به سمت پرتگاه های هولناکی هدایت کند،می افزاید: متأسفانه آغاز تفکرات فاشیستی گاهی از همین گونه صحبت ها و با شماره گذاری و لیبل زد به آدم هاست،حتی اگر نیت، نیت خوبی باشد؛ اما پس ازاینکه آدم ها نشان دار شدند،آن وقت اتفاقات بسیارهولناکی درجامعه رخ خواهد داد که باید سریعاً جلوی اینگونه نگاه ها و اظهارنظرها گرفته شود.
وی ادامه می دهد: شاید در یک خانواده در بین سه فرزند کسی بتواند بگوید که استعداد کدام یک از فرزندان در امر آموزشی بیشتر است، کدام یک در ورزش و کدام یک در هنر و برای هرکدام امکانات همان رشته را فراهم کنند؛ اما وقتی ما با یک جامعه ۸۵ میلیون نفری مواجه هستیم که نمی توانیم اینگونه با دقت انسان ها را از هم تفکیک کنیم و مهر بااستعداد بر کسانی بزنیم که با کمک یک سری آزمونی که به طور غیراستاندارد و غیرایمن برگزار می شود، وارد این مدارس شده اند و بقیه دانش آموزان را با استعداد متوسط تلقی کنیم؛این اشتباه فاحشی است.
انیشتین و ادیسون با استعداد نبودند؟
وی ادامه می دهد:اگر قرار بود امتحانات مدارس نشانه با استعداد بودن دانش آموزان تلقی شود،آن وقت انیشتین و ادیسون افراد بی استعدادی در مدارسشان قلمداد می شدند در حالی که بزرگ ترین دستاوردهای علمی معاصر ازآن این دو شخصیت است .
عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت با تأکید بر اینکه ما در دیده بان شفافیت آموزشی کاملاً با این اظهارات وزیرآموزش و پرورش مخالف هستیم و آن را خطرناک می دانیم حتی اگر نیت خیری پشت آن وجود داشته باشد،عنوان می کند:ما موافق مدارس سمپاد هستیم، اما باید محدود شوند، در زمان دولت یازدهم متأسفانه این مدارس بسیار افزایش پیدا کردند و کیفیت آموزشی در این مدارس پایین آمده و از اهداف مدارس سمپاد دور شده اند و بیشتر به مراکز تجمع فرزندان افراد ثروتمند برای ورود به دانشگاه تبدیل شده اند .
افزایش تعداد مدارس سمپاد مشکل ساز است
سبطی با بیان اینکه مدارس سمپاد اولیه مثل مدارس علامه حلی و مدارس فرزانگان مفید هستند، می گوید:درحال حاضر اگر بخواهیم برای مدارس سمپاد و کلاً این نهاد فکری کنیم،افزایش تعداد مدارس سمپاد اصلاً اولویت نیست که هیچ، مشکل ساز هم خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه بکار بردن کلمه عدالت آموزشی در شرایط فعلی که ما بیش از ۲۰ نوع مدرسه پولی داریم یک شوخی با افکار عمومی است، می گوید:بحث اصلی این است که با تغییر مصوبات و قوانین هیچ اتفاق مثبتی برای عدالت آموزشی نخواهد افتاد.
وی ادامه می دهد:عدالت آموزشی در مدارس ما زمانی اتفاق می افتد که بودجه بسیار زیاد آموزشی از طرف دولت به مدارس دولتی کشور اختصاص داده شود و هر کسی هر راه حل دیگری را بخواهد پیشنهاد کند آن راه حل به شکست خواهد انجامید و یا وضعیت را از این بدتر خواهد کرد.
عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت با تأکید براینکه در این میان مدارس سمپاد تا حدی در برخی نقاط یاریگر عدالت آموزشی بوده اند، ادامه می دهد: در برخی از مناطق جنوبی کشور مدارس سمپاد پناهگاهی هستند برای دانش آموزان بااستعدادی که توانایی حضور در مدارس غیر انتفاعی را ندارند،اما در کنار اینها مدارس سمپاد تازه تأسیسی را در تهران و شهرهای بزرگ داریم که کاملاً به نماد ضد عدالت آموزشی تبدیل شده اند و محل جذب سرمایه های افرادی هستند که فکر می کنند به کمک پول می توانند فرزندان خودشان را به عنوان نخبه به دانشگاه ها وارد کنند.
نظر شما